powitanie wiosny

Scenariusz zajęć z okazji powitania wiosny dla 5, 6 -latków

Scenariusz przedstawienia przygotowany z okazji pierwszego dnia wiosny dla dzieci 5-6 – letnich.

Przebieg uroczystości:

Narratorka:
Wyszłam właśnie na przechadzkę,
oznak wiosny poszukuję.
Czy wy dzieci je już znacie,
może mi dziś zaśpiewacie?

Dzieci (wszyscy) :
Znaki wiosny wszyscy znamy
Teraz wam je przedstawiamy!

PIOSENKA: „Oznaki wiosny” ( „Śpiewające brzdące” , wyd II, cz.6 )

Narratorka:
Pąki na drzewach – są!
Skowronek śpiewa? ( wsłuchuje się) – ( muzyka, odgłosy natury )
O tak, słychać nie tylko jego…
Wróciły ptaszki do swych gniazd…
(na scenie pojawia się bocian)
O! Pan bocian spaceruje
Pewnie żabek wypatruje.
Panie bocianie! Jak się cieszę, że Pana widzę!
Dzień dobry, panie bocianie!

Bocian:
– Kle, kle!
Narrator:
– Czy smaczne było śniadanie?
Bocian:
– Kle, kle!
Narrator:
– Co jadł pan na drugie danie?
Bocian:
– Kle, kle!
Narrator:
– Jak długo pan tu zostanie?
Bocian:
Kle, kle kle…
Złapę Cię! ( goni narratorkę)
Narratorka:
Ojej, muszę się schować, bocian pomylił mnie z żabką!
To chyba przez tę zieloną sukienkę… ( oboje wybiegają ze sceny)

Piosenka: „Zielono tu, zielono tam” ( „Śpiewające brzdące” wyd. II, cz. 3)

( ponownie na scenie)

Narratorka :
Ale wiosna , to nie tylko zieleń.

Wiosna tysiąc barw rodzi
Błysków, odcieni,
Gra z pączkami w kolory,
Kwiatom główki rozchyla,
Wydobywa z osłonek
Wzorzystego motyla …

(na scenie pojawia się siedmioro dzieci z kolorowymi wstążkami)
Dzieci –razem:
A kto ciebie, śliczna tęczo,
Siedmiobarwny pasie,
Wymalował na tej chmurce

Jakby na atłasie ?
Wiosenne słoneczko mnie malowało
Po deszczu, po burzy;
Pożyczyło sobie farby
Od tej polnej róży.
Pożyczyło sobie farby
Od kwiatów z ogroda;
Malowało tęczę – na znak,
Że będzie pogoda!

PIOSENKA : „Tęcza cza, cza, cza” ( zabawa ruchowa z kolorowymi wstążkami)

( na scenę wbiegają po kolei motylki recytując fragmenty wiersza)

Motylek I:

Pierwszy motylek wzleciał nad łąkę,
W locie radośnie witał się ze słonkiem,
Motylek II :
W górze zabłądził w chmurkę i w mgiełkę,
Sfrunął trzepocząc białym skrzydełkiem.
Motylek III:
A gdy już dosyć miał tej gonitwy,
Pytał się kwiatków, kiedy rozkwitły?
Motylek IV:
Pytał się dzieci, kiedy podrosły?
Tak mu upłynął pierwszy dzień wiosny

PIOSENKA : „ Motyle” ( „Śpiewające brzdące”, wyd. II, część 6) ( taniec motylków)

Narratorka : ( przechadza się i zagląda do śpiącego z boku sceny misia)

O! A co to? Ktoś tu śpi? Jakiś miś – śpioszek
trzeba go obudzić? (włączona muzyka – śpiew ptaków)
Misiu, misiu wstawaj!
Misiu słyszysz już ptaszki śpiewają!

Miś:
Jakie tam ptaki, nic nie słyszę, za to w brzuchu mi burczy.

Narratorka :
Misiu, co ty mówisz, ja wyraźnie słyszę głos skowronka.

Misiu zbudź się, proszę, zobacz słońce mocniej świeci, wkoło jest wesoło, ciepły wietrzyk dmucha. My na wiosnę już czekamy i uśmiechem powitamy.

Miś:
E, to jeszcze jest za wcześnie (dalej chrapie)

Narrator :
A może wy ( drodzy rodzice/ drogie dzieci) macie jakiś pomysł jak obudzić misia – może zaśpiewacie mu piosenkę o wiośnie, może się przekona, że warto już wstać?

Prosimy o zaśpiewanie piosenki-pobudki dla misia.
( narrator schodzi ze sceny, na scenie pojawiają się „Kwiatki” z lekko pochylonymi głowami)

Miś: ( siada i przeciąga się)
No, dobrze już dobrze, dlaczego wy ciągle mówicie o wiośnie, a ja widzę , że kwiatki też jeszcze drzemią. Do widzenia idę spać a jak będzie piękna trawa, kwiatki to wtedy wstanę (układa się na posłaniu)

Wszyscy:
Skacze Wiosna! Tam , na ścieżce!

( wbiega na scenę w podskokach Wiosna z koszykiem i konewką w ręku)

Wiosna:
Kwiatki! Kwiatki! Śpicie jeszcze?
( Kwiatki kiwają potakująco głowami)
Mam w koszyku żółte słońce!
Kwiatki:
Ale my jesteśmy śpiące…( przecierają oczy i odwracają tyłem do Wiosny)
Wiosna:
Nie chcę wcale słyszeć o tym!
Muszę brać się do roboty.
Zaraz was pokropię deszczem!

Wszyscy:
Wiosna długo nie myślała,
Srebrną wodą je polała.
( Wiosna chodzi z konewką od kwiatka do kwiatka)

Wiosna:
Dość już tego!
Wstawać kwiatki!
Raz, dwa, trzy – rozwijać płatki!
( Kwiatki po kolei wstają i unoszą wysoko ręce/kwiatki)

Kwiatki:
Patrzcie! Nie ma żartów z Wiosną!
Już dokoła kwiatki rosną…
Rosną, rosną jak szalone…
Bardzo są zadowolone!!!
Wiosna: ( zwraca się do Misia)
I na Ciebie sposób mam
Trochę miodku zaraz dam…

Miś:
Miodek?! Już wstaję!!! ( radośnie wyskakuje z legowiska i śpiewa ze wszystkimi piosenkę)

PIOSENKA: „Wiosna” („ Śpiewające brzdące”, 1 )

Scenariusz opracowano na podstawie utworów: „Bocian i żaby” (płyta „Śpiewające brzdące 3”);„Tęcza” M. Konopnicka, „Wiosna” H. Łochocka; „Pierwszy motylek” W. Broniewski; Inscenizacja „Wiosna i kwiatki”. D. Gellnerowa; Polscy Autorzy. „Budzenie Misia i inne opowieści”.

Opracowała A. Bluczak