Bałwankowa rodzina – scenariusz zajęcia z aktywności matematycznej w grupie 5-latków

Temat: „ Bałwankowa rodzina” – zabawa matematyczna.
Scenariusz zajęcia z aktywności matematycznej
Grupa wiekowa: 5-latki
Prowadząca – mgr Joanna Kończyk

Cel główny : doskonalenie umiejętności matematycznych

Cele operacyjne: -dz. rozwiąże zagadkę słowną
– dz. przelicza w zakresie 10
– dz. układa rytmicznie układ 2-elementowy
– dz. grupuje liczmany w 2 zbiory wg określonej cechy: kolor
– dz. stosuje pojęcia : najmniej, najwięcej, tyle samo
– dz. stosuje pojęcia określające położenie na płaszczyźnie kartki: na, pod, obok, po prawej , po lewej stronie, niżej, wyżej itp.
– dz. nazywa podstawowe figury geometryczne
– dz. bierze aktywny udział w zabawie muzyczno-ruchowej do piosenki „Bałwankowa rodzina”
– dz. odwzoruje liczbę guzików bałwanka za pomocą cyfry lub narysuje odpowiednią ilość choinek

Środki dydaktyczne:
-obrazek przedstawiający zimowy krajobraz, zagadki słowne o tematyce zimowej, sylwety rodziny bałwanków: tata, mama, dwu braci, siostra; akcesoria bałwanków ukryte pod zimowym obrazkiem; sylwety śnieżynek dla każdego dziecka, sylwety dwu bałwanków dla każdego dziecka, kartki papieru A4, figury z mozaiki geometrycznej, karty pracy , kredki ołówkowe, płyta Cd – pios. „Bałwankowa rodzina” –Tropiciele, 5latek.

Przebieg zajęć:
1. Zabawa na powitanie „Chodźcie wszyscy tu do koła” – dzieci ustawione są w kole i śpiewają piosenkę:
Chodźcie wszyscy tu do koła – dzieci idą po kole
zabawimy się wesoło. – dzieci idą po kole
Chodźcie wszyscy tutaj wraz – dzieci idą po kole
Zabawimy się w zimowy czas. – dzieci idą po kole
Jedna ręka, druga ręka, – dzieci podnoszą do góry jedną rękę, a potem drugą
jedna noga, druga noga, – dzieci podnoszą do góry jedna nogę, a potem drugą
całe ciało oraz głowa. – dzieci pokazują rękoma całe ciało od góry do dołu, pokazują głowę
Witamy Was, witamy Was! – dzieci kłaniają się.

2.Zimowe zadania – zabawa matematyczna
Obejrzyjcie obrazek przedstawiający zimowy krajobraz, każdy element tego obrazka kryje zagadkę (oznaczone numerami 1-5). Aby poznać ukryte rzeczy musimy rozwiązać zagadkę. Aby odkryć obrazek ukryty pod cyferką 1 należy wykonać 1 zadanie.
Pierwsze zadanie:
Zimowe zagadki:
Zima
Jaką porę roku mamy,
Gdy za morzem są bociany?

Czapka
Kiedy mrozik szczypie,
Kiedy śnieżek pada,
Każdy ją natychmiast
Na głowę zakłada.
Szalik
Na szyję zakładam,
Gdy dopiecze zima,
Owijam nim szyję,
Kiedy mróz przytrzyma!

Rękawiczki
Gdy nas zima atakuje,
Każdy z kieszeni wyjmuje,
Raz – dwa na dłonie zakłada,
Ręka w śnieg bez bólu wpada!

Sanki
Płozy, deski, sznurek,
Podejdźmy pod górę!
W dół szybko jak strzała,
Zabawa wspaniała!

Bałwan
Ten śniegowy panicz
Garnek ma na głowie,
W miejscu nosa marchew,
Ulepił go człowiek!

Łyżwy
Kiedy mróz nadejdzie srogi,
Założymy je na nogi!
Czeka na nas lodowisko,
Uważajmy, bo tam ślisko!

Śnieg
Pada z nieba biały proch,
Coś jak gwiazdki albo groch.
Gdy napada po kolana,
Ulepimy wnet bałwana!
Po zaliczeniu zadania odkrywamy 1 obrazek i wyjmujemy ukryty przedmiot (miotła)

Drugie zadanie :
Zimowe rachunki:
Każde dziecko otrzymuje śnieżynki –po 10, w dwu kolorach :białe i niebieskie. Wykonuje polecenia nauczyciela:
– policzcie wszystkie śnieżynki
– ułóżcie śnieżynki według wielkości: od najmniejszej do największej
-ułóżcie śnieżynki w dwa zbiory: śnieżynki białe i śnieżynki niebieskie- policzcie, których jest więcej i o ile
-ułóżcie układ sekwencyjny : 2 białe śnieżynki- 1 niebieska- (2 białe- 1 niebieska- 2 białe – 1 niebieska)
Po wykonaniu zadania odkrywamy drugi obrazek – korale z jarzębiny.

Trzecie zadanie:
„Gdzie jest bałwanek?”
Każde dziecko otrzymuje sylwety dwóch bałwanków : małego i dużego oraz kartkę papieru A4. Układa bałwanki wg poleceń nauczyciela:
– połóż dużego bałwanka na środku kartki, w prawym górnym rogu kartki, w lewym górnym rogu kartki, – połóż dużego bałwanka na środku kartki a małego bałwanka z jego prawej strony, pod nim, nad nim, obok niego – połóż dużego bałwanka na środku kartki, a małego bałwanka w lewym dolnym rogu kartki
Po wykonaniu zadania odkrywamy trzeci obrazek -kapelusz.

Czwarte zadanie:
Zimowy obrazek z figur geometrycznych Każde dziecko otrzymuje figury z mozaiki geometrycznej i układa obrazek przedstawiający : domek i bałwanka. /na dywanie – w kole/. Nazywa wykorzystane figury geometryczne.
Po wykonaniu zadania odkrywamy 4 obrazek -garnek.

3. Teraz dowiecie się, do kogo należą te przedmioty. Zabawa ilustrowana do piosenki „Bałwankowa rodzina” (w kole):

Stoi smutny nasz bałwanek ze spuszczona głową
Pewnie chciałbyś mieć przy sobie Panią Bałwankową
Oj tak, tak, oj tak, tak dobrej żony jest mi brak

Ma korale z jarzębiny bałwankowa żona
ale łatwo poznać z miny, że jest też zmartwiona
Oj tak, tak ,oj tak, tak mego synka jest mi brak

Stoi Bałwan z Bałwankowa w środku zaś Bałwanek Jeszcze chwila i rozpoczną bałwankowy taniec
Oj tak, tak , oj tak, tak przydałby się jeszcze brat.

Już wesołe dwa Bałwanki tańczą z rodzicami
i my także się pobawmy razem z Bałwankami
Oj tak, tak , oj tak, tak razem z bałwankami.

Nauczyciel wyjmuje sylwety 4 bałwanków występujących w piosence . Dzieci ustalają, do kogo należą znalezione na ilustracji rzeczy. Umieszczenie bałwanków i ich akcesoriów na tablicy.
Przeliczanie bałwanków (4).
Zwracam uwagę dzieci na jeszcze jeden przedmiot ukryty na ilustracji (kapelusik dziewczęcy):
N: Jak myślicie, do kogo może należeć ten przedmiot? (bałwanek siostra)
Do bałwankowej rodziny dołączam jeszcze jednego najmniejszego bałwanka- siostrę.
N: Ile jest teraz bałwanków? (5)
Wyklaskiwanie, podskoki do 5.

5. Praca indywidualna- przy stolikach:
Każde dziecko otrzymuje kartę pracy : Policz, ile guzików ma bałwanek , narysuj tyle samo choinek lub zapisz wynik cyfrą. /karta pracy z serii: ”Łamigłówki, zadania logiczne – Boże Narodzenie” wyd. Jedność.
Indywidualizacja (dzieci, zdolniejsze zapisują wynik cyfrą) .
6. Ewaluacja zajęcia: Dzieci rysują na otrzymanej śnieżynce wesołą buźkę- jeśli zajęcia się podobały, smutną –jeśli się nie podobały. Umieszczają je nad sylwetami rodziny bałwanków na tablicy ( z pomocą N.).