Temat kompleksowy:
Poznajemy cztery pory roku.
Temat zajęcia:
Wiosenne dni.
Cele ogólne:
– próby określania pory roku na podstawie opisu słownego, oraz oglądanych ilustracji,
– rozpoznawanie pór roku na podstawie charakterystycznych cech np.: jesień – kolorowe liście,
– wdrażanie do pracy w małych zespołach,
– zachęcenie rodziców do wspólnej zabawy dziećmi,
– wzmacnianie więzi emocjonalnej dzieci z rodzicami i nauczycielem,
Cele operacyjne:
– dziecko wykazuje dużą wiedzę na temat wiosny,
– chętnie odpowiada na pytania zadawane przez nauczycielkę (wypowiada się całymi zdaniami),
– dziecka prawidłowo wykonuje czynności związane z określonym hasłem, sygnałem,
– ćwiczy analizę i syntezę wzrokową,
– rozwija umiejętność rytmicznego poruszania się,
– potrafi posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 5,
– potrafi współpracować w grupie.
Formy pracy:
Indywidualna, zespołowa, praca z całą grupą.
Metody pracy:
Słowna, oglądowa, czynna.
Pomoce:
„Dni wiosenne” – wiersz ( słowa A. A. Milne / Irena Tuwim ), ilustracje z odpowiednimi słowami do wiersza, piosenka „Maszeruje wiosna”, magnetofon, kwiat z bibuły, symbole pór roku na ilustracjach, ilustracje przedstawiające cztery pory roku, kwiaty z różną ilością płatków, sylwety motyli, emblematy cyfr 1-5, pocięty obrazek (29 sztuk), kartki papieru, farby, pojemniki z woda, ściereczki do wycierania.
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie dzieci i rodziców – zabawa na rozpoczęcie.
,,W kole wszyscy już stoimy
Każdy czyjąś rękę trzyma
I dzień dobry już mówimy
Tak zabawa się zaczyna.”
2. „Dni wiosenne” – wiersz ( słowa A. A. Milne / Irena Tuwim ).
Ach, motylki już fruwają,
dni wiosenne przybywają,
rybki w stawie się pluskają
plim i plum i plim i plum
Turkaweczka w lesie grucha,
brzęczy pszczółka,
bzyka mucha
Kumka żaba i ropucha
kum, kum, kum, kum
Wystrzeliły kwiatów pąki.
Ćwirlą pliszki i skowronki.
Wiosna dzwoni w leśne dzwonki
din, din, din, din.
Świat się śmieje
razem z Misiem,
pachną kwiatki, łąk strojnisie,
i chrabąszcze zleciały się
z prawie wszystkich świata stron.
traw wyjrzały już pierwiosnki,
w gaju śpiewa
wdzięczne piosnki
muzykalny i beztroski,
muzykalny słowik – zuch.
Aż z radości krowa grucha,
ryczy pszczoła, kumka mucha,
a Puchatek w słońcu pucha,
puch, puch, puch.
Rozmowa kierowana na temat treści wiersza.
Nauczycielka – Powiedzcie proszę, po czym poznajecie, że zbliża się wiosna? Jakie są jej charakterystyczne cechy?
„Słucham mojego słowa”- zabawa dydaktyczna.
Zabawa ćwiczy uważne słuchanie i refleks. Wielkość grupy zależy od długości wybranego tekstu.
Nauczyciel wybiera tekst do czytania. Każde dziecko i rodzic otrzymuje swoje słowo na przydzielonej karteczce (jeśli dzieci nie potrafią czytać, nauczyciel daje odpowiednią ilustrację).
Nauczyciel czyta tekst wiersza a dzieci słuchają uważnie. Jeśli dziecko usłyszy przydzielone mu „jego słowo” (ilustrację), szybko podskakuje razem z rodzicem. Po przeczytaniu całego tekstu wszystkie dzieci i rodzice powinni przynajmniej raz skoczyć.
„Czego nam brakuje?” – zabawa dydaktyczna.
Plan sytuacyjny:
– dzieci i rodzice siedzą półkolem na dywanie,
– nauczycielka recytuje im wiersz i prosi, aby wybrane dzieci położyły odpowiednie ilustracje na środku dywanu,
– prosi, by dzieci przyjrzały się tym ilustracjom,
– wybiera chętne dziecko, które staje tyłem do ilustracji,
– po minucie zasłania ilustrację (lub robi to inne chętne dziecko) i prosi o odwrócenie się przodem do ilustracji,
– pyta dziecko: Czego nie ma? Jakiej ilustracji brakuje?
– następnie poleca: Poszukajcie w sali przedmiotów, które widzieliście na obrazku.
3. Rytmiczny marsz po obwodzie koła przy piosence wiosennej. Dzieci i rodzice inscenizują ruchem treść piosenki.
Wybrane dziecko jest „wiosną”. Chodzi wokoło dzieci i rodziców (którzy kucają) z kwiatem trzymanym w dłoni. Kogo dotknie kwiatem ten „rozkwita”.
MASZERUJE WIOSNA
Tam daleko gdzie wysoka sosna, maszeruje drogą mała wiosna
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki i jeden warkoczyk krótki.
Ref. Maszeruje wiosna i ptaki wokoło lecą i świergocą głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat gdy go w górę wznosi zielenieje świat.
Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu mała torebeczkę
Chętnie żuje gumę i robi balony a z nich każdy jest zielony
Ref. Maszeruje ….
Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas, każda trawka chce być już zielona
Gdybyś zapomniała inną droga poszła , zima by została mroźna.
Ref. Maszeruje ….
4. „Pory roku” – zabawa dydaktyczna.
– dzieci i rodzice siadają w kole. Na środku dywanu rozsypane są różne symbole pór roku oraz cztery ilustracje przedstawiające cztery pory roku,
– nauczycielka dzieli dzieci i rodziców na cztery zespoły,
– zadaniem poszczególnych zespołów jest odnalezienie konkretnych symboli pory roku, którą przydzieliła im nauczycielka i umieszczenie ich obok ilustracji pór roku,
– dzieci, po zakończeniu zadania, mówią jakie symbole wybrały i dlaczego i sylabizują każdy z nich.
Ø „Wyskacz wyraz” – zabawa dydaktyczna.
– pełna ruchu zabawa pozwala ćwiczyć wiele umiejętności językowych, np. literowanie, sylabizowanie, ortografię,
– reguły zabawy są bardzo proste i wymagają krótkiego tylko przygotowania. W zależności od tego, jaką umiejętność chcemy z dziećmi ćwiczyć można się bawić i wyskakiwać:
– litery
– sylaby (pasujących do przygotowanych wyrazów)
– trudności ortograficzne (np. z u-ó, rz-ż, h-ch, ń-ni, itp.),
– w tej wersji zabawy nauczyciel prosi dzieci o rytmiczne wyskakiwanie (sylabizowanie) wybranych wyrazów – ilustracji.
Zabawa muzyczno – ruchowa „ Wiosenna Wycieczka”.
– zadaniem dzieci jest reagowanie ruchem na muzykę i polecenia nauczyciela.
Zabawa matematyczna „ Kwiaty i motyle”.
– nauczyciel rozdaje dzieciom kwiaty z różną liczba płatków, dzieci układają kwiaty z części i liczą liczbę płatków. Po przeliczeniu dobierają sylwetki motyli, tak aby było ich tyle samo co płatków. Następnie dobierają odpowiednia cyfrę.
Zabawa ruchowa z elementami skoku „ Żabie skoki”.
– dzieci – Żabki stoją po jednej stronie sali, ich zadaniem będzie skakać jak najdalej, aż do wyznaczonego miejsca.
Zabawa „ Puzzle”.
– nauczyciel rozdaje każdemu dziecku pocięty obrazek, jego zadaniem jest złożenie go w całość.
Zabawa ruchowo – naśladowcza „ Banga”.
Praca plastyczna „ Nasz motyl”.
– Nauczyciel zaprasza rodziców wraz z dziećmi do wykonania motyla.
– Zadaniem będzie odbić do narysowanego tułowia swoje ręce zaznaczając, iż maja to być ręce i dziecka i rodzica.
Opracowała:
Joanna Gawron,
Iwona Stefaniuk,
Przedszkole Niepubliczne
„Tęczowy Zakątek” w Legnicy.