„Pracowite ptaki” – poznanie ptaków zwiastujących wiosnę na podstawie wiersza E. Szelburg- Zarembiny oraz prezentacji multimedialnej.
Cel główny:
1) Zapoznanie z ptakami charakterystycznymi dla wiosny (bocian, jaskółka, skowronek, kukułka).
2) Poznanie różnych rodzajów ptasich gniazd.
3) Doskonalenie umiejętności budowania poprawnych gramatycznie i stylistycznie wypowiedzi.
Cele operacyjne:
Dziecko:
1) wymienia oznaki wiosny;
2) nazywa i wskazuje na obrazku niektóre ptaki przylatujące wiosną (bocian, kukułka, jaskółka, skowronek);
3) rozpoznaje śpiew skowronka, kukułki, jaskółki i klekot bociana;
4) słucha z uwagą wiersza oraz zagadek przyrodniczych;
5) potrafi określić liczbami 1-7 liczebność zbioru;
6) posługuje się liczebnikami porządkowymi w zakresie 7;
7) podaje rozwiązanie zagadek na podstawie ich treści;
8) buduje poprawne gramatycznie i stylistycznie wypowiedzi;
9) potrafi wykleić kawałkami papieru kontury bociana;
10) usprawnia aparat mowy w zabawach dźwiękonaśladowczych;
11) właściwie reagują na umówione wcześniej sygnały dźwiękowe w zabawie ruchowej;
12) wyróżnia głoski w nagłosie i wygłosie;
13) czyta globalnie nazwy ptaków
14) przestrzega zasady oczekiwania na swoją kolej podczas wypowiadania się w grupie;
15) śpiewa piosenki w grupie i indywidualnie;
Przewidywany sposób sprawdzenia, czy cele zostały osiągnięte:
Rozmowa na zakończenie zajęcia.
Rozpoznawanie ptaków na slajdzie prezentacji multimedialnej.
Zagadki słuchowe – rozpoznawanie śpiewu ptaków z nagrań (zabawa „Jaki to ptak?”)
Formy organizacyjne:
Praca z całą grupą, indywidualna
Metody:
podająca – wiersz, rozmowa, zagadki
oglądowa – ilustracje, prezentacja, rekwizyty ( ptasie gniazdo, budka lęgowa )
czynna – praca plastyczna, zadań stawianych dziecku, zabawa ruchowa
Środki dydaktyczne:
Prezentacja „Jaki to ptak? Popatrz i posłuchaj”, Przewodnik metodyczny „Tropiciele”, ilustracje ptaków i gniazd, płyta CD, arkusz papieru, pisaki, karty pracy „Tropiciele”, papier kolorowy, klej, kserokopie dla dzieci, ołówki, kartki z nazwami ptaków.
Przebieg zajęcia:
I. Wprowadzenie do tematu :
– Zabawa integracyjna przy muzyce „Wycieczka autobusowa”
– Zagadka słuchowa „Śpiew ptaków”.
– Nawiązanie do aktualnej pory roku.
II. Rozwinięcie:
– Wiersz „Ptaszki”.
– Rozmowa na temat treści wiersza.
– Pokaz zdjęć różnych ptasich gniazd.
– Burza mózgów „Po co ptaki budują gniazda?”
– „Jaki to ptak? Popatrz i posłuchaj” – pokaz prezentacji. Rozwiązywanie zagadek. Poznanie bociana, kukułki, jaskółki i skowronka. Czytanie globalne nazw ptaków ( dzieci chętne), analiza słuchowa wyrazów.
– „Ptasie opowieści”- zabawa aktywizująca z elementami logopedycznymi.
– Zabawa ruchowa „Ptaki do gniazd”
– Zadania w kartach pracy K., 21 III. Zakończenie:
– ewaluacja- rozpoznawanie i nazywanie ptaków na slajdach, dobieranie w pary ilustracji konkretnego ptaka do gniazda,
– zabawa słuchowa „Jaki to ptak?”- rozpoznawanie ptaków na podstawie ich śpiewu.
– Praca plastyczna – wyklejanie bociana kawałkami papieru.
– Prezentacja prac dzieci.