Percepcja wzrokowa – to umiejętność spostrzegania barwy, kształtu, skupiania wzroku, wyodrębnianie elementów z tła.
Percepcję wzrokową powinniśmy stymulować u wszystkich dzieci, gdyż im więcej będą one miały doświadczeń tym lepiej i szybciej będą się do nich odwoływały, a co za tym idzie zminimalizujemy ryzyko powstawania deficytów rozwojowych. Najintensywniejszy rozwój percepcji wzrokowej przypada na okres od 3;6 do 7,6 roku życia.
A oto kilka symptomów, które mogą wskazywać na trudności w zakresie percepcji wzrokowej w wieku przedszkolnym:
– niechęć do wszelkiego rodzaju układanek i historyjek obrazkowych;
– niechętnie układa konstrukcje z klocków wg wzoru;
– trudności z zapamiętywaniem kształtów liter i cyfr;
– niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami;
– nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie w szczegół;,
– ma trudności z odtwarzaniem szlaczków i figur geometrycznych;
Dzieci ze słabo rozwiniętą koordynacją wzrokowo-ruchową mają trudności między innymi:
– podczas ubierania się
– wycinania naklejania, rysowania
– niezręcznie zachowują się podczas gier ruchowych ( chwytanie i łapanie piłki, rzucanie do celu)
Warto zatem zachęcać dziecko do takich zabaw jak:
– wyszukiwanie (na czas) powiększonych elementów przedmiotu, który to przedmiot znajduje się wśród dużej ilości obrazków,
– dobieranie par jednakowych obrazków – zabawa Memo,
– obliczanie ilości ukrytych figur geometrycznych wśród różnych figur ułożonych na różnej płaszczyźnie względem siebie oraz nakładające się na siebie,
– puzzle,
– segregowanie obrazków w grypy tematyczne,
– uzupełnianie brakujących elementów w obrazku,
– szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami,
– zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
– układanie obrazka z pociętych części.
– układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych,
– segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt,
– układanie historyjek obrazkowych. Dziecko opisuje obrazki zgodnie z kolejnością zdarzeń,
– wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą ,
– domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków.
– domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab,
– kalkowanie i rysowanie po śladzie.
– zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka
– zapamiętywanie kolejności eksponowanych przedmiotów
– rysowanie z pamięci zapamiętanych wzorów
Powyższe ćwiczenia powinny być formą zabawy z dzieckiem. Ważna jest tu systematyczność, ale jednocześnie nie przemęczanie dziecka.
Agnieszka Pliszka