Podróż ze Śnieżynką – opowieść ruchowa wg metody G. Thulina

GRUPA WIEKOWA: czterolatki
PROWADZĄCA: mgr Anna Hesse Gawęda
Samorządowe Przedszkole nr 154 im. Janusza Korczaka w Krakowie

TEMAT: Podróż ze Śnieżynką – opowieść ruchowa wg metody G. Thulina.

CELE:

Dziecko:

– ruchem ciała prawidłowo obrazuje opowieść;
– koordynuje pracę obydwu półkul mózgowych;
– rozróżnia pojęcia wysoko, nisko, szybko, wolno;
– rozwija wyobraźnię;
– kształci słuch muzyczny;
– stara się uważnie słuchać i dokładnie wykonywać polecenia;
– jest skoncentrowane;
– bierze czynny udział w zajęciach;

PRZEBIEG:

1. Powitanie gościa – Śnieżynki.

· Powitanie dzieci piosenką:

„Chodźcie wszyscy tu do koła, zabawimy się wesoło
Witamy Was wszyscy wraz, na zabawę nadszedł czas.
Jedna ręka, druga ręka, jedna noga, druga noga,
Cały tułów oraz głowa
Witamy Was”.

2. Zaproszenie dzieci do wspólnej zabawy ze Śnieżynką – każde dziecko otrzymuje przepaskę na głowę z gwiazdką i zamienione zastaje w pomocnika Śnieżynki.

3. Etapy opowieści ruchowej:

· Podróż samolotem do krainy Wiecznego Śniegu, w celu pokazania dzieciom tam mieszkającym, w jaki sposób można bawić się śniegiem..

– „ŚNIEGOWA ZABAWA” lepienie bałwana, rzucanie śnieżkami, rozsypywanie śniegu…w rytm muzyki.

· Podróż saneczkami do krainy Lodowych Głazów, w celu przeniesienia ciężkich głazów na druga stronę mostu.

– przejście przez wąski most trzymając w rekach głazy; po zakończeniu dzieci siadają na dywan;

· Podróż samochodzikiem do Krainy Zabawek, w której Lalka, Misio, Pajacyk i Piłka nie wiedzą jak tańczyć.

– Śnieżynki pokazują jak należy tańczyć na Balu przy muzyce La Bastringlo.

4. Podziękowanie dzieciom za pomoc udzieloną Śnieżynce i zachęcenie do ostatniego zadania…Wędrówka po nagrodę.

5. Dzieci odnajdują ukryty skarb – słodkości od Śnieżynki.

6. Pożegnanie się ze Śnieżynką.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

– przebranie nauczycielki za Śnieżynkę;
– dekoracja sali przedstawiająca trzy krainy;
– opaski na głowę z gwiazdką dla każdego dziecka;
– magnetofon; płyty CD z nagraniami;
– słodkości;

Podróż ze Śnieżynką – opowieść ruchowa.

Dzień dobry. Jestem Śnieżynka. Pochodzę z bardzo dalekiego kraju, gdzie wiecznie jest zimno. W kraju tym mieszka również Święty Mikołaj, który jest znany wszystkim dzieciom. Ja jestem jego malutka pomocnicą i jak widzę, że gdzieś jest jakiś problem to nie płaczę, tylko staram się go jak najszybciej rozwiązać. Dzisiaj w swojej magicznej kuli widziała, że potrzebna jest pomoc w trzech krainach,…aby pomocy tej udzielić potrzebne jest mi wsparcie.

Czy chciałybyście, kochane dzieci, pomóc mi rozwiązać problemy w bardzo daleko położonych krainach? A zatem zamieniam Was w moich pomocników…

Do pierwszej krainy, Wiecznego Śniegu, udamy się samolotem…uwaga włączamy silnik najpierw jedną ręką, potem drugą, zapinamy pasy, wyglądamy przez okienko i startujemy …lecimy bardzo, bardzo wysoko…uwaga turbulencje…lądujemy…O jej źle wylądowaliśmy…jeszcze raz włączamy silnik, zapinamy pasy, wyglądamy przez okienko…i startujemy…uwaga turbulencje …lecimy bardzo, bardzo nisko….Lądujemy w krainie.

Popatrzcie, dzieci, które zamieszkują te tereny nie wiedzą, co można robić ze śniegiem…czy pokażemy im? Lepimy kulki ze śniegu, toczymy trzy kule na bałwana, wbijamy mu nos, oczy, guziki, rzucamy śnieżkami i rozsypujemy śnieg na zgłoskę „siup”. POCHWALENIE Śnieżynek za prawidłowo wykonane zadanie.

Do drugiej krainy, Lodowych Głazów, udamy się saneczkami. Proszę dobierzcie się parami i uwaga ruszamy…saneczki przejeżdżają przez pagórki – podskakujemy, teraz saneczki jadą pod górkę i jest im bardzo ciężko – jadą, więc wolno, wolno, wolno i uwaga górka…zjeżdżają z górki, – więc jedziemy szybko i zatrzymujemy się. Dotarliśmy do drugiej krainy. O jej, o jej…popatrzcie, co się tutaj wydarzyło…z wielkiej góry spadły głazy i zablokowały przejście przez bardzo wąski most…musimy przenieść te głazy na drugą stronę mostu i położyć je obok. Ustawmy się jeden za drugim …. POCHWALENIE Śnieżynek za prawidłowo wykonane zadanie.

Do trzeciej krainy udamy się autem…Uwaga…idziemy do auta, wkładamy kluczyk i przekręcamy go raz jedna ręką, raz drugą i jedziemy. Po chwili zatrzymujemy się, ponieważ wjechaliśmy w straszne błoto i musimy wytrzeć szybę…wycieramy raz jedną ręką, raz drugą ręką…wsiadamy i jedziemy dalej,…ale po chwili zrobiło się nam bardzo ciepło, więc odkręcamy okno…raz jedna ręką, raz drugą (ważne jest, aby szyby odkręcać ruchem ramion do tyłu…”kręcenie” ramionami w przód pogłębia u dziecka skoliozę).

Nareszcie dotarłyśmy na miejsce. Popatrzcie odbywa się tu Bal Karnawałowy, na który przybyły zabawki…och jej, jaki straszny problem, one nie potrafią tańczyć.

Czy pokarzemy im jak to się robi? Tańczą Misie na czworaka, Lalki kręcą się wokół własnej osi, Piłeczki skaczą do góry, Pajacyki podskakują klaszcząc w ręce.

POCHWALENIE Śnieżynek za prawidłowo wykonane zadanie.

Śnieżynka bardzo chwali małe Śnieżki i mówi im o nagrodzie za tak fachową pomoc udzieloną potrzebującym.

Zaprasza do ostatniej zabawy…szukanie słodkości.

Dzieci stają za Śnieżynką i robią trzy kroki w stronę okna, dwa kroki do ściany, cztery kroki do przodu, kucnięcie, jeden krok do tyłu i …Śnieżynka dostrzega kartonik …przynosi go …otwiera…a w nim słodkości dla dzieciaczków. Dzieli nimi. Odczarowuje Śnieżki w dzieci, żegna się i wychodzi.