„Wielkanocne zwyczaje – baranki, pisanki i inne niespodzianki”.
Scenariusz zajęć otwartych przeprowadzonych w gr. 5-6 latków.
Przebieg zajęć:
Powitanie piosenką: „Wszyscy są”
Wprowadzenie do zajęć: „Wielkanocne puzzle”.
Dzieci podzielone są na 5 zespołów: Niebieskie pisanki, zielone pisanki, czerwone, żółte i pomarańczowe. Gdy gra muzyka dzieci biegają po sali, jak muzyka milknie dzieci, które mają pisanki w określonym kolorze dobierają się w zespoły. Każdy zespół otrzymuje w kopercie pocięte elementy, które należy ułożyć i przykleić na karton. Każdy obrazek przypięty zostaje na tablicę. Dzieci omawiają treść obrazków.
„Skojarzenia”
Dzieci siedzą w kręgu. Na środku dywanu leży duża pisanka z napisem „Wielkanoc”. Chętne dziecko odczytuje napis. Następnie dzieci wybierają obrazki, które kojarzą się im z Wielkanocą i przyklejają do pisanki(tworzenie mapy skojarzeń). Następnie do każdego obrazka dzieci wybierają podpisy i przyklejają je pod odpowiednim obrazkiem.
Zabawa ruchowa „Kurczaki i baranki”. Każde dziecko ma przypiętą do ręki opaskę z barankiem lub z kurczakiem. Gdy gra muzyka baranki i kurczaki biegają po wiosennej łące,gdy muzyka milknie każdy baranek musi mieć za towarzysza kurczątko. Zabawę powtarzamy kilka razy, za każdym razem należy zmienić parę.
Słuchanie wiersza „Legenda o białym baranku”
Autor: Urszula Pukała
„Legenda o białym baranku”
Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.
Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki.
Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują
Brązowy zajączek śmieje się wesoło,
jestem z czekolady – opowiada wkoło.
Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.
Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,
dziwi się pisanka zielona jak łąka.
Dziwią się pisanki żółte i czerwone,
brązowe, różowe, szare, posrebrzone.
„Wielkanocny koszyczek” – rozmowa na temat produktów, które należy włożyć do koszyczka inspirowana wysłuchanym wierszem. Następnie nauczycielka odczytuje zagadki, jako rozwiązanie dzieci wybierają odpowiednią rzecz i wkładają do koszyczka.
Gdy go weźmiesz za uszy, zaraz wszystko nosi,
Ma wiklinowy brzuszek, i nazywa się ……….. (koszyk)
Długie uszy, szare futro, trochę jest nieśmiały,
i z ogonkiem jak pomponik, cały dzień po lesie goni. (zajączek)
Co to jest? Kolorowe, malowane, i kraszone i pisane, Na Wielkanoc darowane, (pisanki)
Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,
głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)
Kiedy śnieżek prószy, kiedy słonko świeci,
On chodzi w kożuszku, i zimą i w lecie, (baranek)
Nauczycielka pyta czego jeszcze nie włożyliśmy do koszyka? Sól, kiełbasa, chleb,borówki.
Po dokładnym uzupełnieniu koszyczka nauczycielka wyjaśnia dzieciom znaczenie symboli wielkanocnych.
– biała serwetka – by przypominała o poranku Zmartwychwstania o wschodzie słońca
– coś zielonego ( żyto lub borówki )-bo to przecież wiosna, cała przyroda budzi się do życia po zimie, wszędzie kiełkuje nowe życie
– jajka – w Wielkanoc chrześcijanie czczą Chrystusa żyjącego, tego dnia ofiarujemy sobie wzajemnie jajka – symbol życia
– chleb – bo to najważniejsze pożywienie człowieka
– baranek wielkanocny ponieważ Pana Jezusa nazywamy Barankiem Bożym
– odrobina soli – bo Jezus nakazał nam być solą ziemi, to znaczy nadawać smak życiu:t aką solą może być nasza radość,praca,trud, miłość….
– babka wielkanocna, wędlina – by prosić Boga o to, żeby nigdy nie zabrakło nam pożywienia, a najlepiej, żeby zawsze było coś smacznego !
– palma – by uchroniła nas od nieszczęść i chorób
– baranek – zwycięstwo, niewinność, wolność,
– jajka – nowe życie,
– borówki – wiosna, zieleń radość, nadzieja,
– szynki, wędliny – dobrobyt,
– chleb – ciało Chrystusa,
„Wielkanocne dodawanie”: Część dzieci otrzymuje koperty, a w nich pisanki na których są działania na dodawanie. Dzieci wykonują działania i podchodzą do tablicy odwracają pisankę z odpowiednim wynikiem. Gdy wszystkie pisanki zostaną odwrócone chętne dziecko odczytuje hasło:
KOLOROWE PISANKI
Wyjaśnienie dzieciom, że są różne sposoby ozdabiania jajek.
Kraszanka ( najpierw farbowana, potem wydrapywane wzorki )
Pisanka (najpierw pokrywana rysunkiem, korzystając z wosku lub kredek świecowych, a potem farbowana). Wyjaśnienie wątpliwości, demonstrowanie odpowiednich pisanek.
Inne sposoby zdobienia jajek wielkanocnych (owijanie sznurkiem, oklejanie bibułą oklejanie koronką, malowanie farbami plakatowymi, oklejanie wycinanką).
ZABAWA „ Wielkanocne jajko”. Dzieci są w kole, przy dźwiękach muzyki podają sobie pisankę. Gdy muzyka umilknie dziecko, które jest w posiadaniu pisanki losuje z koszyka zagadkę, która jest ukryta w otwieranym jajeczku. Po odgadnięciu zagadki pisanka dalej krąży po kole, a dziecko otrzymuje w nagrodę czekoladowe jajeczko.
Gdy ciepły marzec powróci z wiosną
Małe puchate na wierzbach rosną, (bazie)
Ma skorupkę tak jak orzech,
ale bardzo, bardzo cienką
Na śniadanie zjeść je możesz,
raz na twardo, raz na miękko, (jajko)
Kolorowe jajka,
barwne malowanki.
moc jest na nich wzorków,
bo to są….(pisanki)
Jestem zółty,mały,puszysty
i z jajka się wykluwam.
Czy juz wiecie,kto ja jestem? (kurczaczek)
Upiecze go mama dla synka,
upiecze go mama dla córek,
na Wielkanocnym stole
musi być pyszny …(mazurek)
W jakim dniu ,czy wiecie,
chociaż słońce świeci,
biega po podwórku
dużo mokrych dzieci ? (lany poniedziałek)
Juz białą serwetę ścielę
zieleń się owsie,zieleń.
Rośnij wysoko,nie zwlekaj,
bo cukrowy ktoś juz czeka.
Kto ? (baranek)
Może być migdałowa,
piaskowa,
lukrowana
z rodzynkami
a każda zapachem kusi. (baba)
Piękny grzebień,kolorowe pióra,
jego żona to kura…(kogut)
Ma długie uszy i pięknie skacze,
zmyka przez pola,gdy psa zobaczy…(zając)
Ma długie uszy i pięknie skacze,
lubi marchewkę oraz sałatę. (zając)
Na stole stoi kosz,
a w nim leżą białe, żółte, nakrapiane,
na Wielkanoc malowane. (pisanki)
Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą.
Są barwne, kolorowe zrobione
z gałązek wierzby, bazi
lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą.
Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)
Ma mięciutką wełnę i złociste różki,
a w Wielkanoc siedzi na łące z rzeżuszki. (baranek)
Na wierzchu skorupka, w środku żółto-białe,
można z nich zrobić pisanki wspaniałe. (jajka)
Wiklinowy i pleciony na święconkę
Przeznaczony. (koszyk)
Ruchowa interpretacja melodii :”Taniec kurcząt w skorupkach:M.Musorgskiego. każde dziecko ma na głowie opaskę z kurczątkiem. Wspólnie z nauczycielką wykonują improwizację ruchową do znanej melodii.
Część II
Montaż słowno – muzyczny
„Wielkanoc, Wielkanoc wielka radość w sercu”
Piosenka „Uciekaj zimo”
Idzie wiosna, dobra wiosna
A z nią pora wielkanocna
Święta, Święta Wielkanocne !
Jest wesoło i radośnie !
Już słoneczko mocniej grzeje
Miły wietrzyk wkoło wieje.
Piosenka „Kiedy wiosna …”
Wielkanocne obyczaje wszyscy dobrze znamy
Pamiętajmy o nich, gdy przy stole się zbieramy.
Wpuśćmy wiosnę
Niech słońcem zabłyśnie za stołem
W wielkanocne świętowanie
Jak wiosna wesołe !
Młoda trawka się zieleni,
Srebrem lśnią wierzbowe kotki.
Już słoneczko mocniej grzeje,
Miły wiatr wokoło wieje.
Przyleciały kurczaczki z radosną nowiną,
Zaśpiewały przelatując ponad oziminą.
kurczak 1
Przyszła wiosna, dobra wiosna,
A z nią Święta Wielkanocne.
kurczaczek 2
Stół pięknie przybrany, obrus haftowany,
Na nim ciasta , wędliny, bazie w wazoniku,
a obok baranka pisanki w koszyku.
Jestem wiosna, zielona wiosna.
Kiedy nadchodzę,
świąteczne dary w koszyku przynoszę.
To jest zając, tu palemka,
tu kurczaczek z barankiem mieszka.
A na końcu pisanki:
białe, żółte, malowane,
na talerzyku pięknie poukładane.
Leżą w koszyczku piękne pisaneczki
kolorowe, malowane, ładnie układane.
Pierwsza ma kropeczki,
druga gwiazdki złote,
a na trzeciej siedzi malowany kotek.
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
– Kiedy będzie Wielkanoc?
Wierzbę pytają.
Na wielkanocnym stole
kolor miesza się z kolorem.
Śmieją się z każdej strony
owsa wstążeczki zielone.
Bazie srebrne jak deszczyk…
I co jeszcze?
Przy obrusie biała falbanka,
złoty dzwonek baranka
i tysiąc różnych kolorów
na świątecznych pisankach.
Pisanki, pisanki, z tęczy malowanki,
Przedziwne kolory, napisy i wzory.
Poczekam cierpliwie i może zobaczę,
W jakim kolorze wyjrzy kurczaczek
Pisanki, pisanki, jajka malowane,
nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek!
Pisanki, pisanki, jajka kolorowe,
Na nich malowane bajki pisankowe.
Piosenka „Pisanki”
Przed owalnym lustrem
tłoczą się wydmuszki.
Przymierzają przed nim
pisankowe ciuszki.
Już w lustrze różowo,
zielono i biało,
a wydmuszkom ciągle
kolorów za mało!
Zajrzały do szuflad,
szafy otworzyły,
kropeczki, paseczki
na siebie włożyły.
Gdy tyle kolorów
w lustrze się odbiło,
to w końcu się lustro
w pisankę zmieniło!
Śmigus – dyngus na uciechę!
Z kubła wodę lej ze śmiechem.
Jak nie z kubła to ze dzbana,
śmigus – dyngus już od rana.
Staropolski to obyczaj,
żebyś wiedział i nie krzyczał,
Gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miał zmokniętą.
Cukrowy baranek
ma złociste różki.
Pilnuje pisanek
na łące z rzeżuszki.
A gdy nikt nie patrzy,
chorągiewką buja
i cichutko meczy
świąteczne,,Alleluja”.
Piosenka „Idą święta”
Wielkanoc, Wielkanoc
Wielka radość w sercu,
Gdy stąpasz po świecie
Kwitnącym kobiercu.
Na stole pisanki
pięknie malowane,
wśród zieleni trawy
cukrowy baranek.
Bazie w wazoniku,
Ciasta i wędliny
Wielkanoc – i wielkie
Spotkanie rodziny.
Piosenka „Święta biją dzwony”
Podziękowanie przybyłym gościom, wręczenie rodzicom przygotowanych przez dzieci kartek wielkanocnych.
Opracowała:
Anna Gonerska
Oddział Przedszkolny przy Szkole Podstawowej w Przygłowie