„Zimę żegnamy – wiosnę witamy”. Scenariusz przedstawienia słowno – muzycznego

Propozycja scenariusz jest o tyle ciekawa że, zaproszono do udziału wszystkie dzieci z przedszkola. Impreza prowadzona jest przez nauczycielki w konwencji zabawy, przeplatanej humorem.

Opracowała: Lucyna Spica, Anna Piaskowska – Stanek
Przedszkole Nr 3 w Koszalinie

Cele ogólne:
– Emocjonalne zaangażowanie dzieci w uczestniczenie w spektaklu nawiązującego do poznania tradycji pożegnania zimy i przywitania wiosny.
– Rozwijanie zainteresowań o otaczającym środowiskiem przyrodniczym, zachodzącymi w nim zmianami.

Cele operacyjne, dziecko:
– swobodnie porusza się przy muzyce
– zgodnie współdziała w parze oraz w grupie dzieci
– odczuwa radość ze wspólnej zabawy z kolegami i koleżankami, z innej grupy wiekowej.
– wie jak nazywa się nowa pora roku

SCENARIUSZ:
Przy muzyce.
Pantomima w wykonaniu Wiosny i Zimy. Wiosna miotłą przegania Zimę.Ta gdy rozsypuje płatki śniegu. (Rozrzuca białe chusteczki). Gniewają się, to znowu spacerują w przyjaźni.

Zima :
Jestem Zima, biała Zima.
Wczoraj śniegu nasypałam.
Wodę w rzece zamroziłam,
cały staw lodem pokryłam .
A dziś … patrzę. Co to znaczy?
Śniegu nie ma i mrozu brak ?!
Jak to tak !!!

Grupa dzieci (starszaki):
Zimo, nie bądź obrażona. Zobacz !
Słońce coraz mocniej świeci,
cieszą się wszystkie dzieci.
A ona, jak wielka dama
stoi w bieli całkiem sama.
Nie odchodzi, tylko marudzi
i narzeka, że się nudzi.
W dodatku coś pod nosem kręci.
Odejść nie chce, nie ma chęci.
W miejscu drepcze, coś tam szepcze :

Zima :
Krople – sople, kule- śniegule.
Starszaki – kozaki, poliki – szaliki.
Maluchy – kożuchy, śnieżyce – rękawice.

Grupa dzieci (starszaki):
Dość już śniegu i mrozu mamy !
Wszyscy na wiosnę czekamy.
Chcemy by wiosna zagościła,
i cały świat zazieleniła.
Żegnaj więc Zimo sroga !
Przed tobą długa droga !

Wszystkie dzieci śpiewają piosenkę :
„Wsiadaj Zimo na sanki”. – płyta „Margolcia – zimowanki”.(Wcześniej dzieci z każdej grupy przedszkolnej nauczyły się piosenki).

Zima:
Patrzcie dzieci!
Jakiś kwiatek leci.
Wiosna:
Żaden kwiatek, nawet bratek.
Jestem wiosna zielona i radosna.
Powiem Wam w sekrecie,
Bo może o tym nie wiecie?
Bardzo się dziś natrudziłam.
Wszystkie bałwanki dziś roztopiłam.
Zwierzęta z zimowego sny obudziłam.
Piękne kwiatki zasadziłam.
Niech się świat zieleni
I tysiącami barw mieni!
Od dziś wiosna króluje!
Świat cały pomaluje.

Zima i wiosna się kłaniają i zapraszają dzieci do wspólnej zabawy.

1.Przy muzyce Wiosna i Zima prowadzą korowody.
2.Dzieci siadają na dywanie. „Wiosna budzi dzieci”. Przy muzyce Zima chodzi wokoło i czaruje:
– Abra kadabra śnieży pył. Chcę by każdy z Was soplem lodu był.
Wiosna:
– Ence pence działaj zaklęcie! Rozpuszczają się śnieżynki. Dzieci zamieniają się w roślinki.
3. „Wiosenne prace”. Przy muzyce dzieci naśladują jak roślinki wzrastają do słońca.
4.Dzieci słyszą tykanie zegara.
Wiosna:
– W lesie obudziłam zwierzęta. Wiewiórka z dziupli wyskoczyła i niedźwiedzia zobaczyła.
– Zabawa taneczna przy piosence „Jadą, jadą misie”.
5.Przy skocznej muzyce zabawa na leśnej polanie.
6.Dzieci słyszą tykanie zegara. Zatrzymują się.

Wiosna:
7. Za wspólną zabawę dziękujemy i dla każdej z grup wiosenne kwiaty rozdajemy. Każda z grup przedszkolnych otrzymuje prymulki w doniczce.
8. Przy piosence „Pociąg” każda z grup ustawia się w „wagoniki” i opuszcza salę.